måndag 30 januari 2017

Hur många saker har du?

Jag älskar mina saker. Min mobiltelefon till exempel. Den har jag med mig nästan hela tiden. Den är en sak. Och jag vill inte leva utan den. Jag älskar också tröjan jag har på mig nu. För att jag tycker den är snygg och klär mig. Och för att den är skön mot kroppen. Jag har flera tröjor som jag älskar. Och jackor. Och skor. Och så har jag en laddningsbar Bose-högtalare med fantastiskt ljud som jag kopplar upp mig på via bluetooth. Den skulle jag aldrig i livet vilja göra mig av med. Ok, om jag var tvungen. Men det är jag inte. Trots att jag bor i husbil. Faktum är att den här husbilen rymmer ganska många saker.


Jag och Cecilia låter oss inspireras av en rörelse som kallas för minimalism. Det är lätt att tro att minimalism handlar om att ha så få saker som möjligt. Och visst finns det minimalister som tävlar med varandra om att äga så lite som möjligt. Några av de mer kända profilerna inom rörelsen äger mindre än hundra saker. Vilket är väldigt lite om man tänker på saken. Hur många saker tror du att du har? Man kommer väldigt snabbt upp i hundra. En tandborste, en tub tandkräm, en vattenkokare, en burk snabbkaffe, en kaffekopp, eller flera, en diskborste, en flaska diskmedel, en disktrasa, en tejprulle, ett paket batterier, eller flera, en sax, en deodorant, underlägg till kastruller, grytlappar, handdukar, en fotfil, en nagelklippare, 3D-glasögon från senaste biobesöket … ja, ni fattar. Vi har knappt startat och är redan uppe i 18 saker.
Vi tycker det är viktigt att betona att minimalism inte behöver handla om att pendla från en extrem till en annan. Javisst är minimalismen en reaktion mot ett samhälle, framför allt det amerikanska, där ett genomsnittligt hushåll innehåller ca 300 000 saker. Fatta! Trehundra tusen saker. Det är sjukt många saker. Med betoning på sjukt. Men det är inte bara en motreaktion. Det handlar om mycket mer. Det handlar också om kärleken till saker som ger oss glädje.


Hela dagen på jobbet igår gick jag och längtade efter att börja skriva en lista över mina saker. För att jag är grymt nyfiken på hur många saker jag har nu när jag ägnat veckor åt att slänga. Tanken på att skriva en sådan lista känns kul på ett sånt där nördigt sätt. Och jag kan bli väldigt nördig ibland. Men jag vill se det. Svart på vitt. Björn har x antal saker. Väldigt många saker delar jag också med Cecilia. Det har till och med hänt att vi delat tandborste! Jo, vi har varsin tandborste. Självklart! Men själva grejen. Att vi kan dela tandborste tycker jag är coolt. Jätteäckligt tycker nog de flesta. Men är det äckligt att kyssa sin partner? Nej, precis. Dessutom sköljer man ju tandborsten innan man stoppar in den i munnen.
Så den här listan kommer jag skriva tillsammans med Cecilia. Så att vi kan se exakt hur många saker vi har i vårt rullande hem.


Jag vill än en gång trycka på att det inte handlar om att den som har minst saker vinner. Det handlar om att bara ha saker man älskar och använder. För varför ska man ha saker man inte älskar och inte använder? Jo, det finns flera skäl till det. Tycker många. Ett av de tyngst vägande är att de kan vara bra att ha. Någon gång. Ett annat handlar om nostalgi. Jag har absolut en nostalgisk ådra. Så när jag hittade en kartong med gamla klassfoton knep det till i hjärtat. Men vad jag gjorde då var att fotografera av dem. Sedan åkte de ner i påsen med alla andra papper som skulle slängas. När det gäller bra-att-ha saker tänker vi tillämpa en princip som många minimalister lever efter. Om föremålet kostar mindre än, låt säga 200 kronor, så kan man slänga det. En burk med gem. Herregud. Hur ofta använder jag gem? Låt säga att jag kommer behöva ett gem om 7 månader. Då kan jag väl fråga på jobbet om jag får ta ett gem. Eller så kan jag köpa en liten ask på ICA. Värre än så är det inte. Då gynnar jag ju också företaget som tillverkar gem. Det finns säkert anställda där som är tacksamma över att ha ett jobb att gå till.

Så snart kära vänner kommer vi publicera den kompletta listan här på bloggen. Björns och Cecilias saker. Prydligt uppställda. Kanske med foton. Alldeles säkert med små kommentarer här och var.

1 kommentar:

  1. Ang saker, vilken tur att man inte är ekorrsinnad utan jag slänger gärna prylar men häromdagen saknade jag verkligen en mycket liten sak. Det fanns inget i husbilen. Behövde ett litet litet gummiband till min klocka då remmen gått sönder. Nu ligger klockan bredvid sängen tills ett gummiband hat köpts eller hittats. Mobilen finns ju!
    Ha det gött, ska bli kul o se er lista, hur många A4 ark månntro!!!!

    SvaraRadera